Font Size

Cpanel
Dzisiaj jest: 20 Maj 2024    |    Imieniny obchodzą: Aleksander, Bernardyn, Bazyli

"Na szlaku świętokrzyskiej przygody"

b_150_100_16777215_00_images_stories_2021_ART_303_n_A_(1).jpgUczniowie ze Szkoły Podstawowej w Cieślach na szlaku świętokrzyskiej przygody, czyli poznajemy Ciekoty, Świętą Katarzynę i Święty Krzyż. To była fantastyczna wycieczka, mimo, że prognozy pogody nie były optymistyczne i wszystko wskazywało na to, że będzie padać. Ale jak to z prognozą, nie zawsze się sprawdza, tak i tym razem wszelkie przewidywania okazały się błędne. Już po godzinie jazdy autokarem, pojawiło się błękitne niebo i nieśmiało ukazały się na nieboskłonie  słoneczne promyki.

Naszą przygodę zaczęliśmy od poznania Ciekot czyli miejsca, w którym Stefan Żeromski spędził swoje dziecięce i młodzieńcze lata. Przy pomniku dłuta Sławomira Micka, posłuchaliśmy opowieści z ciekockiego dworu, spojrzeliśmy na Radostową,  ukochaną „Górę Domową” pisarza i wyłaniającą się na horyzoncie Łysicę.

Kolejnym punktem programu było Muzeum Mineralogii państwa Ewy i Dariusza Siemońskich w Świętej Katarzynie. Ileż tu skał i minerałów z całego świata. Diamenty, rubiny, szafiry a wśród nich nasz rodzimy krzemień pasiasty  Kolekcja niezwykła, piękna, barwna przykuwała naszą uwagę. Pan D. Siemoński pokazał nam szlifiernię, pracownię jubilerską oraz wyroby złotnicze. Po zakupieniu biżuterii poszliśmy zobaczyć Kościół i Klasztor Sióstr Bernardynek, a następnie powędrowaliśmy kolejno pod Kapliczkę Żeromskiego i Źródełko św. Franciszka.

Wędrując przyrodniczą ścieżką na Święty Krzyż, poznaliśmy fragment Świętokrzyskiego Parku Narodowego i zdaliśmy sobie sprawę, jak ważne są buty na leśnych i górskich szlakach. To była dla nas kolejna lekcja, jakże ważna – odpowiednie obuwie i ubiór podczas pieszych wędrówek. Po czterdziestominutowym marszu dotarliśmy na szczyt Łysej Góry. To tu majestatycznie, od wieków stoi najstarsze sanktuarium w Polsce. Bazylika Mniejsza pod wezwaniem Trójcy Świętej. Weszliśmy do środka. W kościele wysłuchaliśmy opowieści o historii tego niezwykłego miejsca, a następnie w Kaplicy Oleśnickich, otrzymaliśmy błogosławieństwo Relikwiami Drzewa Krzyża Świętego.

Jednym z zadań Zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, gospodarzy tego miejsca jest działalność misyjna, tak więc naszą uwagę przykuło Muzeum Misyjne, w którym Bracia Zakonni zgromadzili wiele pamiątek, przywiezionych z różnych stron świata.

Ostatnim celem naszej wycieczki było zobaczyć największe gołoborze w Górach Świętokrzyskich. Z platformy roztaczał się cudowny widok na „morze skał” i całą panoramę z rezerwatem „Chełmową Górą”.
Wróciliśmy szczęśliwi, z nadzieją na kolejny wyjazd.

Wycieczkę poprowadziła pani Sławomira Jambor.

Galeria  Galeria  Galeria  Galeria

Instytucje

Urząd Marszałkowski
www.sejmik.kielce.pl
Świętokrzyski Urząd Wojewódzki
www.kielce.uw.gov.pl
Poradnikowy portal dla organizacji pozarządowych
www.poradnik.ngo.pl
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
www.mrr.gov.pl
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
www.minrol.gov.pl
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności
www.pafw.pl
Program "Młodzież w działaniu"